Udgivet i

Magnesium, zink og vitamin B6 har stor betydning for din søvn

HAR DU SVÆRT VED AT FALDE I SØVN?

Eller har svært ved at sove igennem? Så kan det skyldes mangel på magnesium og B6.

Magnesium spiller en vigtig rolle i væskebalance, muskelafspænding, energiproduktion og i deaktivering af adrenalin og har derfor stor betydning for at du kan slappe af og restituere. Mangel på magnesium kan medføre uro i kroppen og dermed også kompromittere en god nats søvn.

Udover at B6-vitamin forbedrer optagelsen af magnesium, så har B6-vitamin sammen med magnesium og zink betydning for, at kroppen kan omdanne aminosyren tryptofan til søvnhormonet melatonin. Ud fra tryptofan dannes der først serotonin – budbringeren af det gode humør – og ud fra serotonin dannes der melatonin. I denne omdannelse indgår en lang række mikroernæringsstoffer, men særligt B6, folinsyre og zink er afgørende for udskillelsen af de co-faktorer og enzymer, som indgår i disse væsentlige processer. 

Mangler du disse vitaminer og mineraler, så går det ud over produktionen af melatonin og dermed din nattesøvn.

En gang magnesium en halv times tid inden sengetid giver dybere søvn, reducerer kramper og uro i løbet af natten og giver din krop den bedste mulighed for at restituere og genoplade.

Hjernen er mere aktiv under søvnen end i vågen tilstand

….og det er derfor temmeligt afgørende at få sovet godt om natten, så hjernen kan bearbejde dagens indtryk og din krop kan få hvile og restituere.

En god nattesøvn giver dig fundamentet for din sundhed, øger overskuddet i hverdagen og din evne til at udleve dit fulde potentiale og styrker dine indre balancer. 

En dårlig nattesøvn, mange søvnforstyrrelser eller for få timers søvn påvirker både dit humør, din reaktions- og koncentrationsevne, din ydeevne og din hukommelse og giver større risiko for infektioner og dårlig fordøjelse. Det påvirker også dine sult og mæthedshormoner, så du spiser mere, energikompenserer med mad og ovenikøbet måske vælger flere søde og fede fødevarer.

Melatonin er også en kraftig antioxidant og styrer aldringsprocessen. Under søvnen fjernes affaldsstoffer fra hjernen, men ved vedvarende dårlig nattesøvn fremmes aldringsprocesserne, og risikoen øges for en lang række kroniske sygdomme.

Læs mere om de mange fordele ved at tage

Magnesium-Zink-B6 som kosttilskud her